Slik lager du en oppfølgingsplan ved sykefravær
Lederen og den sykmeldte skal sammen ha utarbeidet en oppfølgingsplan senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker .
Forberedelser
Husk at oppfølgingsplan kan lages når som helst i løpet
av de første 4 ukene.
Husk også at man trenger ikke gjøre det vanskeligere
enn det faktisk er!
Hovedhensikten med planen er at man har en dokumentasjon
for gjennomført oppfølging. Man skal kunne vise til at arbeidsgiver og
arbeidstaker er enige om tiltak som skal gjennomføres.
Kravet til skriftlighet ansvarliggjør både arbeidsgiver
og arbeidstaker i større grad. De fleste vil likevel erfare at utfylling
av oppfølgingsplan egentlig handler om å sortere tanker man alt
har tenkt, og tiltak man uansett har planlagt eller gjennomført.
Før du begynner arbeidet med å fylle ut planen sammen
med arbeidstaker er det derfor viktig at du samler
all dokumentasjon
du har for den oppfølgingen som allerede
er gjennomført.
Sett av tid til møte
med
arbeidstaker når oppfølgingsplanen skal utarbeides. Det er viktig
at du på forhånd har tenkt gjennom
hvordan
du som leder oppfatter situasjonen og hvilke tiltak
du tenker kan være aktuelle
som dere ikke allerede har diskutert.
Krav til innhold
Oppfølgingsplanen skal inneholde følgende:
vurdering av den sykmeldtes arbeidsoppgaver og muligheter for å kunne utføre noe arbeid til tross for sykdommen eller skaden
aktuelle tiltak i arbeidsgivers regi
aktuelle tiltak med bistand fra det offentlige
videre plan for oppfølging med dato for neste oppfølgingsmøte og mål i mellomtiden
Tiltak du bør vurdere
Leder bør i oppfølgingsprosessen vurdere:
fysisk tilrettelegging
anskaffelse eller tilpasning av teknisk utstyr
endring av rutiner, arbeidsfunksjoner eller arbeidstid
opplæring eller omskolering
De tiltak man blir enige om må beskrives i oppfølgingsplanen. Jo mer man klarer å beskrive jo enklere blir det siden
i oppfølgingen.
Dersom sykefraværet skyldes forhold
på arbeidsplassen
, er det viktig at leder også beskriver
dette og de tiltak som gjøres for å få til forbedringer på arbeidsplassen.

Se minikurs om hvor mye man må tilrettelegge for en syk ansatt
Som arbeidsgiver kreves det at man finner løsninger for at en syk ansatt skal fortsette å fungere i jobben. I dette minikurset får du vite hva tilretteleggingsplikten egentlig innebærer og hvor grensen går for hvor mye en leder må tilrettelegge.
Kontinuerlig prosess
Planen underskrives av både leder og arbeidstaker slik at det i ettertid er klart at den gir uttrykk for en felles virkelighetsforståelse.Husk at det å utarbeide oppfølgingsplan for en sykmeldte er en kontinuerlig prosess hvor en tilrettelegger, iverksetter og evaluerer tiltak.
Trinn 2 i oppfølgingsplanen kan være å revurdere tilretteleggingen og eventuelt prøve ut andre alternativer som kan prøves ut. Det kan også være hensiktsmessig å avslutte tilrettelegging som ikke har ønsket effekt.
Etter en revurdering av tilrettelegging og registrering av endringer, sendes den oppdaterte oppfølgingsplanen til legen (sykmelder).
Hvis arbeidstaker ikke bidrar
Der arbeidstaker ikke samarbeider eller er fraværede i oppfølgingen, er det viktig at du i oppfølgingsplanen beskriver alle forsøk på å komme i kontakt med arbeidstaker. Send derfor innkalling til møte om oppfølgingsplan og andre møtepunkter rekommandert slik at man senere kan påvise at man har forsøkt å komme i kontakt uten å lykkes i dette arbeidet. Uten arbeidstakers medvirkning vil kravene til oppfølging fra arbeidsgiver ikke være like strenge.
Guide: Slik følger man opp en syk ansatt
Opprett en gratis brukerkonto på Leder.no for å lese mer om de ulike punktene i prosessen!
Egenmelding
1-3 dagerSykmelding4 uker
Sykmelding
7 ukerSykmelding
8 ukerSykmelding
26 ukerSykmelding
12 månederArbeidsgiver
1: Sykefravær meldes inn - start oppfølgingen så raskt som mulig
Registrer sykefraværet
Samtale med arbeidstaker
- Hvordan er funksjonsevnen?
- Er fraværet arbeidsrelatert?
- Hva er fraværets forventede lengde?
2: Ved flere fraværsdager
Ta kontakt med den syke og avklar forventet lengde på sykefraværet
3: Ved sykmelding
Arbeidsgiver skal ha mottatt sykmelding senest 14 dager fra egenmeldingsperioden utløper
Arbeidstaker
1 - Sykefravær skal meldes inn så tidlig som mulig
I samtaler med arbeidsgiver plikter arbeidstaker å bidra til å avklare:
- Hvordan er funksjonsevnen?
- Er fraværet arbeidsrelatert?
- Hva er fraværets forventede lengde?
2 - Ved sykmelding
Arbeidstaker skal sende sykmelding til arbeidsgiver umiddelbart og senest innen 14 dager fra egenmeldingsperioden utløper
Andre aktører
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Arbeidsgiver
Siste frist for utarbeidelse av første oppfølgingsplan er 4 uker.
Arbeidsgiver bør innen ca. to uker ha oversikt over den sykmeldtes helsesituasjon og aktuelle tilpasninger på arbeidsplassen.
Oppfølgingsplanen skal inneholde:
- Vurdering av arbeidstakers arbeidsoppgaver og arbeidsevne
- Tilrettelegging eller tiltak som arbeidsgiver kan gjøre
- Dato for neste oppfølgingsmøte og mål i perioden
Arbeidsgiver skal sørge for at oppfølgingsplanen formidles til sykmelder (lege) så snart den er utarbeidet og senest innen 4 uker.
Arbeidstaker
Arbeidstaker plikter å samarbeide med arbeidsgiver om utarbeidelse av oppfølgingsplan
- Informere ærlig om egen funksjonsevne og anslå varighet på fraværet
- Samarbeide med arbeidsgiver om å finne alternative oppgaver og muligheter for raskere retur til jobb
- Være innstilt på å gjøre andre oppgaver i perioden dersom dette kan bidra til raskere retur til jobb
Manglende samarbeid kan føre til bortfall av sykepenger.
Andre aktører:
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Arbeidsgiver
Frist for gjennomføring av Dialogmøte 1 er 7 uker
Arbeidsgiver skal innkalle alle arbeidstakere som er 100 % arbeidsuføre til Dialogmøte 1 (med mindre det er åpenbart unødvendig). Det kan avholdes møte også med de som er gradert sykmeldte når arbeidsgiver, arbeidstaker eller sykmelder anser det hensiktsmessig
Hensikt med Dialogmøte 1
Drøfte den sykmeldtes muligheter for aktivitet med utgangspunkt i oppfølgingsplanen:
- Prøve å finne muligheter som ikke er prøvd
- Diskutere videre oppfølging for å sikre tilbakeføring til arbeid
Arbeidsgiver og arbeidstaker skal oppdatere oppfølgingsplanen etter avholdt dialogmøte.
- Sykmelder (lege) kan innkalles til møtet når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det eller når arbeidstaker alene ønsker det. Likeledes kan NAV, BHT eller andre relevante aktører innkalles dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det.
Arbeidstaker
Arbeidstaker plikter å delta på Dialogmøte 1
- Arbeidstaker har møteplikt med mindre det foreligger medisinske grunner som forhindrer dette
- Arbeidstaker er pålagt å utføre de oppgaver som helsen tilsier at man kan klare
- Arbeidstaker kan velge å ikke ha med sykmelder (lege).
- Arbeidstaker kan velge å ha med tillitsvalgt eller verneombud
Andre aktører
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Arbeidsgiver
Krav til aktivitet etter 8 uker - er tilrettelegging forsøkt?
Arbeidstakers videre rett til sykepenger er avhengig av vedkommende er i aktivitet dersom dette er mulig. Arbeidsgiver skal ha tilrettelagt for aktivitet så langt det er mulig.
Unntak fra aktivitetsplikten kan vurderes dersom:
- sykmelder dokumenterer at fravær er det beste for arbeidstaker
- det følger av opplysninger i oppfølgingsplanen at arbeidsgiver ikke klarer å tilpasse for aktivitet. NAV underrettes om dette ved at oppfølgingsplanen sendes inn.
Arbeidstaker
Krav til aktivitet etter 8 uker
Arbeidstakers videre rett til sykepenger er avhengig av vedkommende er i aktivitet dersom dette er mulig.
Unntak fra aktivitetsplikten kan vurderes dersom:
- sykmelder dokumenterer at fravær er det beste for arbeidstaker
- det følger av opplysninger i oppfølgingsplanen at arbeidsgiver ikke klarer å tilpasse for aktivitet. Arbeidsgiver skal underrette NAV om dette ved at oppfølgingsplanen sendes inn.
Andre aktører
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Arbeidsgiver
Dialogmøte 2 i regi av NAV - Frist: innen 26 uker
- Arbeidsgiver og arbeidstaker kan be om at dette avholdes tidligere.
- Arbeidsgiver har møteplikt, og skal sende oppfølgingsplan til NAV en uke før møtet.
Hensikt med Dialogmøte 2:
- Evaluere oppfølgingsplan og tiltak som er gjort
- Finne løsninger og legge til rette for en plan for tilbakeføring eller andre tiltak
- Arbeidsgiver (og øvrige parter) kan kreve at NAV også innkaller til Dialogmøte 3
Arbeidstaker
Arbeidstaker plikter å delta på Dialogmøte 2 (og evt 3)
- Arbeidstaker har møteplikt med mindre det foreligger medisinske grunner som forhindrer dette
- Arbeidstaker plikter å samarbeide om å finne løsninger
Merk: Rundt 39 uker bør arbeidstaker kontakte lokalt NAV-kontor for å søke ytelse utover maksimumsdato for sykepenger.
Andre aktører
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Arbeidsgiver
- Oppfølging må fortsette inntil den sykmeldte enten er tilbake på jobb eller arbeidsforholdet opphører.
- Eventuell rett til lønn under sykdom opphører ved maksimumsdato.
Arbeidstaker
- Arbeidstaker og NAV må vurdere situasjonen videre i samarbeid når retten til sykepenger opphører.
Andre aktører
Sykmelder
Utsteder sykmelding
- Gradert sykmelding som hovedregel
- 100% sykmelding som unntak
- Skal vurdere sykmeldingen løpende med tanke på aktivitetsgrad.
- Kan delta på Dialogmøte 1 når både arbeidstaker og arbeidsgiver ønsker det.
- Levere utvidet sykmelding. Medisinsk fraværsgrunn skal beskrives og dokumenteres. - Frist 8 uker
- Skal delta på Dialogmøte 2 (og evt 3) dersom NAV finner det hensiktsmessig
NAV
- Vurdere fortsatt grunnlag for rett til sykepenger og den sykmeldtes muligheter i eller utenfor virksomheten basert på dokumentasjon fra sykmelder og arbeidsgiver.
- Plikter å innkalle til DIALOGMØTE 2 innen 26 uker.
- Innkaller til DIALOGMØTE 3 dersom en av partene ber om det. Samme regler og forutsetninger gjelder som ved DIALOGMØTE 2
Bedriftshelsetjeneste
- Kan delta på Dialogmøte 1, dersom arbeidstaker eller arbeidsgiver ønsker det
- Møter der det anses hensiktsmessig.
Tillitsvalgt/ Verneombud
- Skal bistå i kommunikasjon med arbeidsgiver og delta på dialogmøter dersom arbeidstaker ønsker dette.
- Skal ha fokus på både forebygging av sykefravær og tilrettelegging for sykmeldte gjennom HMS-arbeid.
Opprett en gratis brukerkonto på Leder.no
Med en brukerkonto på Leder.no får du tilgang til det nyttigste og mest praktisk rettede nyhetsbrevet for ledere, forklaringsvideoer, prosessveiledere og muligheten til å få oppdatert kunnskap om de temaene som er spesielt relevante for deg.
Opprett bruker
Opprett brukerkonto - det er gratis!
Med en gratis brukerkonto på Leder.no får du tilgang til det nyttigste og mest praktisk rettede nyhetsbrevet for ledere, forklaringsvideoer, prosessveiledere og muligheten til å få oppdatert kunnskap om de temaene som er spesielt relevante for deg.
Not used
Not used
Finn enkelt tilbake til de temaene som interesserer deg.
Registrer gratis brukerkonto for å legge til i favoritter. Du får samtidig gratis tilgang til en lang rekke artikler, ofte stilte spørsmål og nyhetsbrev.
Opprett en gratis konto for å se svaret
Mange andre fordeler.
Hold deg oppdatert på viktige endringer innen dette temaet.
Registrer en gratis brukerkonto for å motta varsler inne i produktet og på e-post. Du får samtidig gratis tilgang til en lang rekke artikler, ofte stilte spørsmål og nyhetsbrev.
Få tilgang til denne guiden - det er gratis!
Registrer en gratis brukerkonto, så får du tilgang til denne guiden og mange flere. I tillegg kan du søke i vår omfattende artikkeldatabase, lagre snarveier og bli varslet om nyheter som er viktige for deg.
For å få gratis tilgang til Leder.no trenger du en brukerkonto i Simployer. Klikk her for å opprette en Simployer-konto.
closeTilgangen blir opprettet umiddelbart.
Jeg vil ha varsler på emne Oppfølging av sykefravær
Du vil bli varslet på din profilside, samt på din oppgitte e-postadresse når det legges til nytt innhold under temaet.
Vi kan også sende ut varsler dersom vi gjør andre endringer av betydning.